Idei pentru Iaşi

Share

Cu proiecte mici, lucruri mari

Politica s-a distanţat de omul simplu. A devenit mai mult un duel de vorbe decât de soluţii. Iar cetăţenii vor altceva: să-şi rezolve problemele, să trăiască într-o comunitate mai bună. Pentru a reduce această distanţă, vă propun proiectul “Idei pentru Iaşi”. E o provocare de a găsi soluţii pentru oraş învingând nepăsarea autorităţilor. Cetăţenii îşi cunosc cel mai bine necazurile şi pot avea idei extraordinare. Totul e să fie auziţi de edili.

“Idei pentru Iaşi” presupune implicarea tuturor ieşenilor care ţin la oraşul lor. Ei vor propune online soluţii pentru aspecte ce se pot rezolva cu eforturi şi fonduri rezonabile. Nu ne propunem aici să imaginăm un metrou sau autostrăzi suspendate. În schimb, e vorba de intervenţii care ar putea îmbunătăţi imediat confortul în anumite zone ale urbei. Ideile dvs. vor fi comentate de alţi ieşeni. Vor fi aduse amendamente sau ajustări. Iar pe cele care par a fi viabile, le voi propune consilierilor locali şi Primăriei. Sunt convins că, prin participarea şi presiunea cetăţenilor, administratorii oraşului chiar vor fi nevoiţi să îşi facă treaba.

De aceea, cred foarte mult în acest proiect şi sunt hotărât să-l transform într-un laborator permanent de soluţii citadine. Aştept completări, atenţionări, sugestii. Eventual, exemplificări de zone ale oraşului, folosind Google Maps. Pentru început, iată câteva soluţii la care m-am gândit:

1. Parcările
Orice ieşean, şofer sau nu, se loveşte de coşmarul parcărilor. Cei cu maşină sunt nevoiţi să caute un loc liber minute în şir. Dacă nu cumva “greşesc” şi sunt vânaţi imediat cu amenzi de poliţie. Ceilalţi trebuie să suporte automobilele lăsate pe spaţiul verde, pe trotuar etc. ca pe un muşuroi de tablă şi roţi. Soluţia ideală ar fi parcări subterane, supraterane etc. Lipsa banilor (de ce nu sunt bani de parcări este o cu totul altă discuţie) nu înseamnă însă şi abandonarea problemei. Sau ascunderea ei prin trasarea de linii în parcările existente.

Între blocuri sunt numeroase spaţii care pot fi transformate în parcări. Ele sunt însă lăsate de ani de zile cu mormane de moloz şi bolovani. Iar Primăria, în loc să niveleze locul şi să pună o palmă de asfalt, dă de obicei autorizaţii pentru tot felul de construcţii improvizate. Aşadar, edilii trebuie să se ducă pe teren, să vadă locurile respective şi să verifice proprietatea lor. Apoi, în 3-4 zile de lucru, pot rezolva problema maşinilor pentru câteva blocuri dintr-un cartier. Mai ales că subiectul parcărilor în Iaşi nu se va rezolva prea curând prin mari proiecte. Soluţia de moment înseamnă amenajarea inteligentă a cât mai multe microparcări, de câteva zeci de locuri fiecare.

Terenuri cu moloz sunt în toate cartierele. În Alexandru, Tătăraşi, Dacia etc. Trimiteţi detalii, poze, idei de amenajare a lor. Le voi pune personal pe masa edililor. Iar dacă ne implicăm şi suntem mulţi, avem şanse mai mari la nesperatul loc de parcare.

2. Semaforizarea
Este grav faptul că într-un oraş atât de mare sunt mari intersecţii sau bulevarde nesemaforizate. Mai ales în zone cu şcoli, pe unde trec zilnic sute de copii. Sunt şofer şi ştiu ce înseamnă un semafor pus degeaba. Blochează traficul şi enervează pe toată lumea. Dar există cazuri în care ele sunt absolut necesare în jungla rutieră. Cum ar fi, de pildă, intersecţia Străzii Arcu cu Strada Gării. Sau trecerea de pietoni dintre Mall-ul Moldova şi Hotelul Moldova, peste un bulevard extrem de larg şi circulat. Iată deja două locuri în care viaţa pietonilor ar putea fi mai sigură.

Sunt convins că aveţi soluţii pentru oraş. Mai multe şi mai bune. Privind oricare altă problemă care e importantă pentru dumneavoastră. Iar dacă venim cu propuneri viabile, edilii vor fi nevoiţi să ne asculte. Pentru acest lucru, proiectul “Idei pentru Iaşi” a început.

Tags: , ,

4 Responses to “Idei pentru Iaşi”

  1. costescu says:

    In ultimii 15 ani spatiile verzi din oras au fost injumatatite prin astfel de golanii. In ultimii 3 ani in cartierul alexandru au fost distruse hecatre intregi prin aceasta politica a pasilor marunti practicata de “cetatenii responsabili” in cardasie cu autoritatile nesimtite.
    Cata ipocrizie…., protestezi contra distrugeri pe coclauri. Insa, in oras, sa distrugem si ultimile tufe si smocuri de iarba scapate printre blocuri.
    Politicieni de doi lei ce s-au plimbat prin toate partidele pentru a nu scapa ciolanul si care in fiecare partid promit minciuni ce se bat cap in cap cu cele din luna trecuta, ne-am cam saturat bibicule.

  2. Titi says:

    E bizar ce zici nea Costescu. Eu inteleg ca tocmai asta e ideea- sa opreasca degradarea terenurilor virane si sa le dea o utilitate. Adica de spatii verzi sau parcari. Sa nu mai fie maldare de moloz sau crasme din scandura. Numai de-ar prinde ideea asta. Ca doar e greu de pus la munca primaria si consilierii.

  3. Gabi says:

    Edilii din Viena cumpara teren pentru a le transforma in spatii verzi, desi aproximativ 60% sunt deja parcuri, gradini, …
    Pe cand si alesii nostri vor fi preocupati de acest aspect si mai putin de manipulare si aruncare cu noroi in tabara vecina?
    Este un inceput d-le profesor si ma bucura senzatia ca sunteti diferit de colegii aparatori fara limite de bunsimt ai PD-ului.
    Sunteti ales de ieseni si ar trebui sa va dovediti simtul de bun gospodar pe care l-ati demonstrat la A.I. Cuza, in limitele in care o puteti face.

  4. Andrei says:

    Constat cu neplacere ca atunci cand te deplasezi cu masina pe marile bulevarde ale Iasului esti nevoit sa astepti la fiecare semafor in parte. Prea multe intersectii prost semaforizate , altele cu indicatoare puse aiurea sau de asa maniera sa nu le poti zari. Un exemplu punctual de “asa nu” ar fi sos. Pacurari ce are o semaforizare atat de inteligent facuta incat imbatranesti pana ajungi la 1 MAI.
    2. In fata la Kaufland exista montate niste semafoare , care nu au mers niciodata si sincer sa fiu cred ca are menirea de a induce soferul in eroare. Ar trebui demontate.
    3. trecerile de pietoni , pe strazi cu mai multe benzi/sens , ar trebui sa fie cat mai putine sau deloc. Pt ca iti petreci atat de mult timp traversand strada, probabilitatea sa devii victima creste. O sugestie ar fi pasajele subterane, sau supraterane.
    4. pe strazile cu o banda/sens, ar trebui construite sensuri giratorii , corespunzator fiecarei bifurcatii; ar rezulta o circulatie mult mai sigura si mai fluenta.

Leave a Reply